KAMI DAH KAWEN
CERITA AMBO

Selasa, 29 Jun 2010

KNF6898 satu2nya memori arwah ayah tinggalkan...

Assalamualaikum.
Mengantuk lagi..kat luar sana dh mendung & diramalkan akan hujan sekejap lg..hohoho..habis la kain IbuQis basuh mlm td dok di jemuran..byk plak tue IbuQis basuh baju..biasa la br pulang dr kampung katakan..hehhe..en3 td ibuQis tulis aktiviti Paprik Udang..hah..kali ni, IbuQis nk story ttg bot arwah ayh IbuQis..
Kalo nk tau bot arwah ayh nih umur die dh mencecah 30tahun..Sepanjang tempoh usia bot ayh nih, die dh byk berjasa pada keluarga IbuQis..dgn hasil laut menggunakan bot ayh ni la kami adik beradik dh berjaya sekarang dpt bina hidup dgn baik wlu x sekaya raya pun..alhamdulillah..sempurna hidup cuma y belum cukup adalah amal ibadah padaNya..InsyaAllah akan diperbaiki sehari demi sehari ke arah itu..Amin..
Berbalik pada story ttg bot td..bot arwah ayah pernah karam kat laut..sampai bot kawan arwah ayh tlg tunda tuk naik kat atas pantai di muka kuala..nasib baik ada pantai kat muka kuala..kalo x, habis la awak-awak(pakcik2 y kelaut dgn bot ayah)..igt lg, arwah ayh menangis tika bot die karam kat laut..ye la kami bergantung hasil pada bot tu je masa tue..lpas seme selamat..arwah ayah usaha plak dgn membaiki bot die..kesian tika tue tgk ayah..terpaksa berhutang hendak baiki bot..ye la katakan, coz bot nih satu2nya hasil titik peluh ayh & mek untuk dapatkan sebuah bot..kami sekeluarga bergantung pada hasil laut je tika tue..
mmm..tahun lepas sekali lg bot ayah karam kat laut..puncanya lunas kat bawah bot bocor..usaha taikong bot ayh kuarkan air dlm bot tue..nasib baik masa tue dh dekat nk sampai kat pantai..ombak plak kuat ms tue..awak2 cerita ombak kat laut pukul bot lebih kurang besar rumah banglo..ibarat la nk ckp betapa besarnya ombak tika tue..nasib baik ada bot lain pegi selamatkan taikong & Awk2 pakaikan tali then y kat atas bot lain tarik dieorg..alhamdulillah seme selamat..pastu abg IBuQis buat report kat Jab.Perikanan, Jab. Marine & Polis..seme turun bg bantuan..hehhe..
Kalo nk tau, ada sampai msuk paper sinar & metro kesah bot ayh nih..Biaslakan, bot dh berusia..mcm2 penyakit dpt..tp kami bersabar dgn ketentuanNya..coz kami sekeluarga sayang kat bot arwah ayah..Bot la satu2nya memori yang ayah tinggalkan tuk kami adik beradik..InsyaAllah ayah akan kami jaga dengan baik bot peninggalan ayah nih..kalo nk tau, bot ayah selalu dpat ikan besar2..favourite ayah..(tenggiri, parang, merah, aya, kerisi & macm2 la)..best sgt2 time blk kg dpt mkn ikan segar2..
Tu la sedikit sebanyak story sal bot arwah ayh IbuQis..kat bwh nih ada beberapa keping gambar sal bot ayh tgh naik dodh(masuk workshop) coz batang kipas patah..
KNF6898...bot kelas A...berusia mencecah 30tahun...ni lah naik dodh(workshop) yang bot dok kat ats kayu besar tue...

nilah batang kipas y patah & akan digantikan dgn y baru..tgh proses sekarang nih..

heheh..bergambar kenangan dgn KNF6898

heheh..si jantung ati & ayhQis pn ada juga

Si jantung ati IbuQis dok sebut Bot..bot..suka die tgk bot dok lalu dlm sungai..siap bye..bye lagi

inilah jeti y selalu kami guna masa dolu-dolu nk kepasar, kebandar & sekolah..tp jarang2 guna coz ada pengkalan utama tuk ke sekolah..

mmm..tu la sedikit sebanyak memori & story dr IbuQis tuk tatapan seme..kongsi kesah budak Pulau..huhu..IbuQis nih asal Pulau..hehe..nama blog IbuQis Rulah Island tue sempena asal usul IbuQis la..nt IbuQis cerita plak sal Rulah Island k..nk story sal balik kg dulu..huhu..ok la, jaga diri, tunaikan kewajipan kita sebagi umatNya..jangan lupa tgk ank2 kita dimana mereka berada sekarang..Assalamualaikum.

1 ulasan:

Anak Tumpat berkata...

salam..tgh rancak dgn blog nampak.. i dah lama x update blog.. teruskan menulis wahai sahabat,.. KNF6898.. xsempat nak merasa bot ni... dapat rasa y kecik je.. hohoho

DESIGNby : PUAN SUE - All Rights Reserved : BLOG AMBO=BLOG SAYA