KAMI DAH KAWEN
CERITA AMBO

Rabu, 30 Jun 2010

Che Aneesha..Echhaaa..

Assalamualaikum.
Entry kali nih, IbuQis nk story about ank buah IbuQis y comel lote kata org negeri IbuQis Kelantan darulnaim..heheh..Mmg kecik budaknya..hah..ni die BB comel lote tue..Hehe..time BB comel nih umur 5hr..tembam muka die..time nih keje die tdo je..IbuQis sempat la juga bermlm kat Hospital Kelaboran, Tumpat Kelantan..nk tau nape..BB nih nangis2 coz perut kembung..gara2 nurse bg susu formula coz nk suh akk IbuQis rehat coz ada darah tinggi..darah tinggi akk IbuQis time tue mencecah 200 bacaan darah tinggi die..xada rehat katakan..bb dok nangis je keje die..
Aneesha belajar pandang & cari orang..

Hah..ni bb comel nih dh 2 bualn sekarang..pandai senyum umur45hari..kalo nk tau bb nih dapat nama ms umur die 23hari..2pn puas dok mencari nama y sesuai..last2 sekali akk IbuQis akhirnya pilih list nama IbuQis bg..Hehe..nama saya Che Aneesha Bt. Che Azhar..hehe..Akk IbuQis sebelum nih dh simpan nama lelaki je..List nama lelaki akk IbuQis; Aus, Adib, Ammar, Akil & apa lg entah..akk IbuQis dok rasa bb kuar bb lelaki..last2 bb pmpuan..die xnk tau jantina masa scan..dr ank sulong lg cam gitu..huhu..xcam IbuQis..

Disebabkan lambat bg nama, biasa la akk IbuQis kena denda oleh Jabatan Pendaftaran Negara coz lambat daftar nama ank..hehe..tp, denda RM5.00 je..tp RM5.00 dh kenyang dh kalo wat makan kan..hahah..tp xpe la nk y terbaik tuk bb..
Nama : Che Aneesha Bt. Che Azhar
Tarikh Lahir : 27.04.10
Time : 7.52pm
Tempat LAhir : Hospital Kelaboran, Tumpat, Kelantan
Berat lahir : 2.6kg
BErat Sebulan :2.8kg
Sekarang Dua Bulan : 3.9kg
Si Jantung Ati IbuQis called Aneesha...EEEchhaaaa..heheh.
Kalo kalian nk tau BB Aneesha nih ms nk kuar tgk dunia, tali pusat terbelit..nasib selamat..Alhamdulillah..Terkejut gak abg ipar tgk Aneesha time tuh..BB Aneesha xnangis pn time tuh..Cpt2 nurse potong tali pusat..Alhamdulillah dgn cpt tindakan nurse tue Aneesha selamat..
Hah..sekarang Aneesha dh berkepala botak..Genap 60 hr botakkan kepala..

Tengok la kepala BB Aneesha nih keras je..bila angkat die mcm budak2 besar dh..keras..terus bgn berdiri kalo pegang die..xtakut la kalo pegang..BB Aneesha nih cam Si jantung ati IbuQis ms bb dlu..tp y xsama heheh tang mandi..fullamak..BB Aneesha nih xleh kn air..terus melalak kuat..huhu..Si jantung ati IbuQis 2bulan dh mandi air paip biasa..

Inilah Adik Beradik BB Aneesha..

Sulong : Che Aleya Bt. Che Azhar

Tengah : Che Muhammad Amin Bin Che Azhar

Saya : Che Aneesha Bt. Che Azhar

Hehe..Si jantung ati IbuQis pn ada juga..die cibuk nk dok sebelah Echhhaaaa...

ENtah bila plak IbuQis dpt blk bercuti..Rindu kat korang kat kampung..nt tunggu Nyah pulang ek (panggilan ank buak kat IbuQis) hehe..InsyaAllah..Sebelum puasa..sekarang sibuk coz nk start Banci Penduduk & Perumahan..Okla seme, salam sayang dr IbuQis tuk anda seme..Assalamualaikum..

Selasa, 29 Jun 2010

KNF6898 satu2nya memori arwah ayah tinggalkan...

Assalamualaikum.
Mengantuk lagi..kat luar sana dh mendung & diramalkan akan hujan sekejap lg..hohoho..habis la kain IbuQis basuh mlm td dok di jemuran..byk plak tue IbuQis basuh baju..biasa la br pulang dr kampung katakan..hehhe..en3 td ibuQis tulis aktiviti Paprik Udang..hah..kali ni, IbuQis nk story ttg bot arwah ayh IbuQis..
Kalo nk tau bot arwah ayh nih umur die dh mencecah 30tahun..Sepanjang tempoh usia bot ayh nih, die dh byk berjasa pada keluarga IbuQis..dgn hasil laut menggunakan bot ayh ni la kami adik beradik dh berjaya sekarang dpt bina hidup dgn baik wlu x sekaya raya pun..alhamdulillah..sempurna hidup cuma y belum cukup adalah amal ibadah padaNya..InsyaAllah akan diperbaiki sehari demi sehari ke arah itu..Amin..
Berbalik pada story ttg bot td..bot arwah ayah pernah karam kat laut..sampai bot kawan arwah ayh tlg tunda tuk naik kat atas pantai di muka kuala..nasib baik ada pantai kat muka kuala..kalo x, habis la awak-awak(pakcik2 y kelaut dgn bot ayah)..igt lg, arwah ayh menangis tika bot die karam kat laut..ye la kami bergantung hasil pada bot tu je masa tue..lpas seme selamat..arwah ayah usaha plak dgn membaiki bot die..kesian tika tue tgk ayah..terpaksa berhutang hendak baiki bot..ye la katakan, coz bot nih satu2nya hasil titik peluh ayh & mek untuk dapatkan sebuah bot..kami sekeluarga bergantung pada hasil laut je tika tue..
mmm..tahun lepas sekali lg bot ayah karam kat laut..puncanya lunas kat bawah bot bocor..usaha taikong bot ayh kuarkan air dlm bot tue..nasib baik masa tue dh dekat nk sampai kat pantai..ombak plak kuat ms tue..awak2 cerita ombak kat laut pukul bot lebih kurang besar rumah banglo..ibarat la nk ckp betapa besarnya ombak tika tue..nasib baik ada bot lain pegi selamatkan taikong & Awk2 pakaikan tali then y kat atas bot lain tarik dieorg..alhamdulillah seme selamat..pastu abg IBuQis buat report kat Jab.Perikanan, Jab. Marine & Polis..seme turun bg bantuan..hehhe..
Kalo nk tau, ada sampai msuk paper sinar & metro kesah bot ayh nih..Biaslakan, bot dh berusia..mcm2 penyakit dpt..tp kami bersabar dgn ketentuanNya..coz kami sekeluarga sayang kat bot arwah ayah..Bot la satu2nya memori yang ayah tinggalkan tuk kami adik beradik..InsyaAllah ayah akan kami jaga dengan baik bot peninggalan ayah nih..kalo nk tau, bot ayah selalu dpat ikan besar2..favourite ayah..(tenggiri, parang, merah, aya, kerisi & macm2 la)..best sgt2 time blk kg dpt mkn ikan segar2..
Tu la sedikit sebanyak story sal bot arwah ayh IbuQis..kat bwh nih ada beberapa keping gambar sal bot ayh tgh naik dodh(masuk workshop) coz batang kipas patah..
KNF6898...bot kelas A...berusia mencecah 30tahun...ni lah naik dodh(workshop) yang bot dok kat ats kayu besar tue...

nilah batang kipas y patah & akan digantikan dgn y baru..tgh proses sekarang nih..

heheh..bergambar kenangan dgn KNF6898

heheh..si jantung ati & ayhQis pn ada juga

Si jantung ati IbuQis dok sebut Bot..bot..suka die tgk bot dok lalu dlm sungai..siap bye..bye lagi

inilah jeti y selalu kami guna masa dolu-dolu nk kepasar, kebandar & sekolah..tp jarang2 guna coz ada pengkalan utama tuk ke sekolah..

mmm..tu la sedikit sebanyak memori & story dr IbuQis tuk tatapan seme..kongsi kesah budak Pulau..huhu..IbuQis nih asal Pulau..hehe..nama blog IbuQis Rulah Island tue sempena asal usul IbuQis la..nt IbuQis cerita plak sal Rulah Island k..nk story sal balik kg dulu..huhu..ok la, jaga diri, tunaikan kewajipan kita sebagi umatNya..jangan lupa tgk ank2 kita dimana mereka berada sekarang..Assalamualaikum.

Isnin, 28 Jun 2010

Paprik Udang...

Assalamualaikum buat kalian seme..
Sebenarnya IbuQis mengantuk nih..Untuk hindar dr mengantuk nih & cuaca plak ok kat luar sana, IbuQis nk kongsi la masak memasak dgn ibu, umi, mami, mak & untuk golongan bapa pn blh juga nih..heheh..nih, menu IbuQis buat sendiri la..pernah ibuQis bw menu ni g opis mkn ramai2 dgn member..seme ckp sedap..huhu..xtau la sedap tang mane..hohoho..tp menu nih IbuQis tuju khas buat anda seme & terutama Ibu Non kat Kota Belud tue...
mmm..gambar kat bawah tue IbuQis ambik time cuti kat kg ritu..xtau nk wat lauk apa, so IbuQis buat Paprik Udang..hah..ni die..
Inilah bahan-bahan tuk buat Paprik Udang :
1. Udang
2. Bawang Putih (Tumbuk bg lumat cikit2 je)

3. Cili Padi (hiris@mayang)
4. Serai (hiris bulat2)
5. Tomato (hiris kecil2)
6. Daun Limau Purut (hiris kecil2)
7. Bunga Kobis
8. Daun Bawang & Daun Sup (hiris tuk masukkan dlm masakan & hidangan)
9. Garam
10. Perasa
Then, cara-cara untuk buat Paprik Udang :

1.Panaskan minyak

2. Masukkan bawang putih & cili padi

3.Setelah bawang putih & cili padi td dh agak2 kekuningan cikit, masukkan plak hirisan serai

4. Apabila bawang putih, cili padi & serai dh kekuningan & masak masukkan udang dan air

5. Masukkan garam & sedikit perasa (untuk y x amalkan perasa xyah masukkan)

6. Then, masukkan tomato yang di hiris td ( tomato letak banyak2 untuk kasi masam - IbuQis xpakai air asam limau, tomato semata2)

7. Masukkan daun limau purut (untuk kasi bau menyengat letak byk daun limau tue)

8. Lastly, masukkan bunga kobis (mana2 suka masukkan carrot blh juga)

9. Taburkan daun bawang & daun sup tadi (daun bawang & daun sup blh masukkan jg dlm masakan td)....mmm..siap tuk dimakan..besttttt..

Hehe..itulah menu y IbuQis nk kongsi tuk kalian seme..selamat mencuba ye terutama Ibu Non kat Kota Belud..huhu..Assalamualaikum..








Tak Puas Lagi Bercuti.....

Assalamualaikum.
Hai, seme..harap2 seme masih sehat untuk menjalankan tanggungjawab masing2 hendaknya..mmm..hr nih, IbuQis dtg keje setelah 5hari bercuti..hhuhu..balik kg..nk tau kat mane kg IbuQis..xlain xbuke(bukan) Tumpat, Kelantan..IbuQis tinggal kat Jalan Boustead dekat dgn Pasar Tumpat..mmm..mcm2 IbuQis & si jantung atidpt mkn mknan kampung..biasala dh rindu bangat makanan kat kg..Lg2 nasi belauk ike cobek(ikan cubik) sekor2 dlm periuk..ada jual kat Pasar Besar Tumpat..sedap..woooo..pastu x ketinggalan lakse(laksam), laksa lemak, koleh lemak ubi kayu, goreng pisang lembik y dh lama ditunggu2 & ABC RM1.50...Fuhhhh..sedap..4hr kat kg tiap2 pagi g beli mkanan..hahah..sampai org2 kg terkejut tgk IBuQis nih byk memborong..lepas rindu..nt entah bila plak dpt balik lama2 cam gitu..opppsss...lupe 1 lagi Apong Ripin (apam balik) mmg best..lain dr y lain la katakan..sate kak lah Tg.Duff..fuhhh..mmg best la seme..Sampai si jantung ati IBuQis anggguk ckp sedap..asyik nak..nak..syokkkkk la...
Huhu..bukan takat dpt mkn makanan y best..tp sempat jugak pegi tgk bot arwah ayah naik DOD(masuk workshop) coz rosak batang sat(batang kipas)..IbuQis sempat la pegi ambik gambar bot arwah Ayh IbuQis..suka la si jantung ati IBuQis dpt tgk bot tgh berjalan kat dlm sungai..siap say BYE..BYE..lg tu..Dgr tukang baiki bot ckp, bot ayah IbuQis kena tunda dari laut sampai ke darat nih..dieorg gtau makan masa sehari setengah baru sampai ke darat nih..kesian pekerja kat ats bot ayh IbuQis..seme xleh g kelaut lg coz bot xsiap baiki lg..InsyaAllah..next week ok dh..tq pakcik2 y keje kat ats bot arwah ayh IBuQis..
Lg nk bercerita nih, IbuQis sempat juga la pegi membeli apa y dipesan oleh member & ada y dibeli utk berniaga..huhu..blh la ckit2 ..tp IbuQis sempat pegi bebas cukai pengkalan kubur & pasar tumpat je..selebihnya dok urus Mek(mak) IbuQis kat umah..mmm..ms kat Pengkalan Kubur, mata IbuQis geram seme brg y ada kat situ..hehe..IbuQis sempat beli baju blaus..tp xgtau AyahQis pn..sori ye bang..hehhe..tp dh pakai masa balik semlm..ayhQis xbg pakai dh coz nmpak cm org pregnant..hehe..die ckp IbuQis dh gemuk..haha..xpe la janji, AyhQis xtau baju 2 beli kat Pengkalan Kubur..huhu..kalo x, membebel..hahah..tp IbuQis akn gtau juga nt..
Itu aje la y IbuQis nk kongsi cerita sepanjang IbuQis bercuti 5hari..Sebenarnya, IbuQis bw balik bibik baru tuk jaga Mak IbuQis kat kg..kalo xada tujuan mmg xblk kg lg..huhu..tp, rasa sekejap je dok kat kg..nk cuti lg...waaaaaaa....IbuQis janji, nt IbuQis akan upload gambar aktivit IbuQis sepanjang kat kg..
ok la, mana2 y ada IbuAyh kat kg tue jenguk2lah dieorg kat kg..dieorg rindukan kita..hargailah IbuAyh kita y menjaga kita dr kecil hingga kita berkeluarga..kalo y dh berkeluarga la..hehhe..okla, jaga diri bebaik seme..Assalamualaikum..

Ahad, 27 Jun 2010

Hargailah Ia Sebelum Terlewat

Assalamualaikum.
Dh lm IbuQis x bersama kalian seme. IbuQis nk kongsi article nih untuk panduan kita semua..harap2 seme dpt renungkan yang terbaik dlm diri..Article nih IbuQis ada dapat email dr Akak kat opis nih..IbuQis rasa article nih blh buat panduan kat kita semua, so IbuQis minta izin dgn akak opis tuk kongsikan dlm blog IbuQis nih..
Untuk anda semua. Renungkanlah..

"hargai lah Ia sblm terlewat...
"Jika seorang istri menangis dihadapanmu, itu berarti dia tidak dapat menahannya lagi...Jika kau memegang tangannya saat dia menangis, dia akan tinggal bersamamu sepanjang hidupmu..Jika kau membiarkannya pergi,dia tidak akan kembali menjadi dirinya yang dulu, selamanya! Seorang istri tidak akan menangis dengan mudah, kacuali didepan orang yang sangat dia sayangi, dia akan menjadi lemah!Seorang istri tidak akan menangis dengan mudah, hanya jika dia sangat menyayangimu. Dia akan menurunkan rasa EGOnya. Wahai suami2, jika seorang istri pernah menangis karenamu, tolong pegang tangannya dengan penuh pengertian. Karena dia adalah orang yang akan tetap bersamamu sepanjang hidupmu disaat kau terpuruk terlalu dalam ... Wahai suami2, jika seorang istri menangis karenamu, tolong jangan menyia-nyiakannya. Mungkin, karena keputusanmu,kau merusak kehidupannya. Saat dia menangis didepanmu, saat dia menangis karenamu. Lihatlah jauh kedalam matanya. Dapatkah kau lihat dan kaurasakan SAKIT yang dirasakannya karenamu ?

Pada hari penciptaan PEREMPUAN. MALAIKAT bertanya kepada TUHAN

" Apakah keistimewaan dari ciptaanMU ini ? "

Lalu TUHAN menjawab

" Ada banyak KEISTIMEWAAN yang dimiliki oleh ciptaanKU ini"..

Dibalik KELEMBUTANYA dia memiliki kekuatan yang begitu dahsyat..

TUTUR katanya merupakan KEBENARAN..

SENYUMAN'nya adalah SEMANGAT bagi orang yang dicintainya. .

PELUKAN & CIUMAN'nya bisa memberi KEHANGATAN bagi anak2nya..

Dia TERSENYUM bila melihat temannya tertawa..

Dia TERHARU Dia MENANGIS bila melihat KESENGSARAAN pd org2 yg dikasihinya. ..

Dia mampu TERSENYUM dibalik KESEDIHAN'nya. .

Dia sangat GEMBIRA melihat KELAHIRAN..

Dia begitu sedih melihat KEMATIAN..TETESAN air matanya bisa membawa PERDAMAIAN.

Tapi dia sering dilupakan oleh SUAMI krn 1 hal

"...Apa itu Yaa TUHAN ??

Bahwa "Betapa BERHARGAnya dia"...

Sebarkan ini ke SELURUH ISTERI2 yg soleha dan SUAMI2 yang kamu kenal agar mereka tidak lupa bahwa ISTERI mrk begitu berHARGA... Dan sangat berHARGa

Isnin, 21 Jun 2010

Taman Tasik Cyberjaya

22.06.2010

Assalamualaikum.
hai, seme..dh lama x berblog nih..Huhu..IbuQis dok gedek2 lg belajar sal blog nih..kalo ikutkan hati mmg tiap2 hari IbuQis nk bercerita..nk bercerita aktiviti y last week y bahagia & hepi buat IbuQis & si jantung ati..Hehe..last week, hr kamis IbuQis time off then jumaat tu plak IbuQis ambik cuti awl2 lg..IbuQis g jumpe bonda ada dtg kat Kl nih..tp bonda ada kat umah abg IbuQis di Cyberjaya..so, IbuQis & si jantung ati bermalam kat cyberjaya la..

Igtkan bibik sampai hr kamis..tp, tunggu punya tunggu agent kat Indon tel balik gtau sabtu plak..so, terpaksa la menunggu plak sabtu nanti..mmm..xpe la nk wat cne kan, perkara xleh elak..

So, ptg jumaat lepas balik umah pakcik kat Sg.Buloh IbuQis plan la nk bw si jantung ati & ank2 buah g main kat taman Tasik Cyberjaya..kat c2 mmg besar taman die..kawasan pn cantik..tenang je..ramai mat salleh, tok2 arab & negro kat dok jogging kat citu..maklum la ramai budak2 MMU & Limkokwing kat c2..mmg best sesgt kat citu..

Sepetang kat citu suka la kanak2 nih..lg2 si jantung ati IbuQis..Berlagak..seme die nk buat sendiri..geram rasa..hehe..tp budak lg kan..ikut je la..hehe..jgn xtau, IbuQis pn turut serta main gelongsor dgn ank2 cilik nih..suka la si jantung IbuQis..Gelongsor kat citu mmg besar..sampai akak IbuQis pn ikut serta juga..hahah..
IbuQis ada la ambik gambar..tp xleh nk upload la plak..nt lain x IbuQis upload gambar nye k..
Itu sahaja la xtiviti sepanjang jumaat..

Jaga diri seme ek..tgk anak2 kita dimanakah mereka semua..Assalamualaikum..

Selasa, 15 Jun 2010

Kawan IbuQis kawen

kami bertiga..eheh..berempat dgn ank IbuQis..

inilah die kawan IbuQis..y tudung hitam tu lg y xkawen..nt giliran die plak..heheh
12hb Jun 2010
Assalamualaikum. Apa khbar seme..harap dlm limpahan kerahmatanNYa selalu hendaknya..
IbuQis dh lm xbercerita kan..tahniah buat seme kawan2 IbuQis y keje 1 opis nih, y study di UMS-KAL, y sekolah menengah & sekolah rendah y telah selamat bertunang & berkahwin musim cuti sekolah nih..seme dok kalut dgn kenduri kendara kan..ishhh..igt plak time IbuQis 2 tahun lepas..hehe..time cuti sekolah juga..semoga kalian seme mendapat kebahagiaan sehingga ke akhir hayat hendaknya..amin..
IbuQis sempat juga pergi kat kenduri kawen kawan baik IbuQis..Hepi sgt2 kawen jg kawan IbuQis nih..Alhamdulillah..die nih mcm2 episod kalo nk dgr cite die couple dgn nih, nk bertunang..last2 xjd..Tp, alhamdulillah Allah telah buka pintu hati kawan IbuQis nih..
Tp, nk g umah die, masyaAllah..jauh bangat..Kat saujana utama, sungai buloh..Igtkan dekat je..haha..seb baik IbuQis tolak awl pg..heheh..nk tau kul bpe..kul6.20am IbuQis tolak dr rumah coz kul9.00am AyhQis keje..membebel AyhQis coz jauh sgt..igtkan sesat mula tue..tp kena masuk kedalam lg..kalo korang tau dekat2 nk masuk Hulu Selangor tue..Tp bila dh masuk kedalam..mak ai..byk giler rumah teres & apartment..heheh..patut la ms nk msk tue tgk ada bus Metrobus msk..tp janji samapi juga akhirnya kat majlis kawanku, Eli Nurlaiha Ahris..IbuQis syg bangat kat Eli..
So, kpd kalian y berkahwin cpt2 la usaha perkembangkan keluarga..hehe..faham la ye..bg y bertunang cpt2 la langsungkan majlis..xelok bertunang lama2..huhu..kena byk bersabar dlm mengharungi kehidupan bersama2 pasangan..semoga bergembira & bahagia selamanye..Assalamualaikum..

DESIGNby : PUAN SUE - All Rights Reserved : BLOG AMBO=BLOG SAYA